Kost dat je niet bakken met energie?

21 april 2020

Wat doe jij met de dingen die je tegenkomt in het leven, waar je geen invloed op hebt?

Een rondwarend virus, pandemie, intelligente lock-down, een maatschappij die heel anders is dan we gewend zijn, de onzekerheid hoe lang de lock-down nog duurt, hoe lang het virus nog actief is, wanneer het vaccin voor iedereen beschikbaar zal zijn… en ondertussen… Wat doe jij?

Maak je je druk, wind je je op? Wacht je af, leef je je leven op een laag pitje, machteloos en hulpeloos? Voel je je verdrietig of boos of gestrest? Kost dat je niet bakken met energie? Hoe reageer jij op de dingen in het leven waar je wel betrokken bij bent, maar waarop je geen invloed kunt uitoefenen?

Sommigen herkennen hier vast De cirkel van Invloed van Stephen Covey (uit zijn boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap).

  • Heb jij ook zo’n energie-lek? Bedenk dan eens:
  • Hoort dit in mijn Cirkel van betrokkenheid of in mijn Cirkel van invloed?
  • Als het in je Cirkel van betrokkenheid hoort: laat het los. Misschien niet zo makkelijk om dat zo maar los te laten, maar neem het je eens voor. Zeg het hardop tegen jezelf en voel hoeveel ruimte het  al geeft om je alleen al voor te nemen om dat daadwerkelijk los te laten.
  • Hoort het in je Cirkel van invloed: wat kan een eerste stap zijn om er iets aan te doen? Bedenk dat en zet die eerste stap!

Voorbeeld in het klein, uit het leven gegrepen:

Mijn jongste moest gisteren (20 april) rekenen. Thuis natuurlijk, want thuisonderwijs. Een lange les met verhaaltjessommen, waarin in elke som heel veel getallen worden genoemd en jij dan de juiste som moet bedenken. Ze is gewend om direct om half 9 te starten met haar rekentaak, dat vindt ze prettig. Nu moest ze wachten op een digitale instructie van de juf, om 10 uur. Daarna kon ze pas aan de slag. De uitleg duurde lang en ze is het al flink zat nog voor ze begint. Ze snapt het niet, maar ze wil het ook niet echt snappen, want ze zit zich op te winden over de juf, over de rekentaak, dat het allemaal nergens op slaat en het is stom en het is veel. Boos, verdrietig en machteloos tegelijkertijd. Ik haal alles uit de kast, vuur ankers af om haar stemming weer te veranderen, overtuig haar van het nut, overtuig haar ervan dat ze het wel kan… het heeft allemaal geen zin. Ze zit zich enorm op te winden over iets waar ze wel bij betrokken is, maar waar ze geen invloed op heeft. Loslaten lukt nog niet, dat is duidelijk, maar we kunnen wel samen kijken: waar heb je WEL invloed op? Samen bedenken we dat we natuurlijk wel aan de juf een berichtje kunnen versturen met het verzoek om de rekenles al om half 9 open te zetten voor haar, zodat ze er dan al lekker aan kan beginnen. Vroeg beginnen, werkt voor haar het beste. Zo gezegd zo gedaan. Kind is in een beduidend betere stemming dan zojuist. Ja, het voelt ook gewoon lekker als je bedenkt: waar heb ik wel invloed op? Wat kan ik wel doen?

Hoe zit dat nu bij jou? Ik las vandaag het blog van Cathelijne Wildervanck en zij schreef vandaag over ‘aangeleerde hulpeloosheid’. Over hoe wij hulpeloos en machteloos in deze tijd van persconferentie naar persconferentie leven en intussen afwachten, ons leven even ‘on hold’. En hoe je dat kunt veranderen. Echt een aanrader om te lezen.

Welke invloed kun jij wel nemen op je eigen leven? Wat ga je wel doen? Waar ga je mee starten? Ik voor mij wil al een paar jaar meer te weten komen over Instagram. Hoe werkt dat, is dat iets voor mij? Tot nu toe altijd uitgesteld. Een van mijn stappen is om meer te weten te komen over het medium Instagram, in de instagramtraining van Trudy Pannekeet. Erg veel zin in!

Hoe ga jij gebruik maken van jouw invloed? Wat ga jij afmaken? Waarvan ga jij genieten? Welke kleine eerste stap kun je zetten om zelf toch in beweging te komen, binnen de grenzen van waar jij invloed op hebt?

Ik ben benieuwd! En tot ziens op Instagram!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*