Onderwijs

Je hebt steeds last van hoofdpijn, maar gelukkig valt het vandaag mee. Je loopt gehaast door het huis om nog de laatste dingen verzamelen. Je pakt je boterhammen (waar je waarschijnlijk nauwelijks tijd voor zult hebben), die stapel nakijkwerk stop je in je tas, je lesvoorbereidingen, heb je alles? Met een nerveus gevoel stap je in de auto. Pfff. Straks sta je er weer. Je ziet er enorm tegenop om weer les te geven en je hebt ’s middags ook nog een vergadering waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Gelukkig heb je over zes weken vakantie.

 

De cijfers:

Herkenbaar? Voor vele leerkrachten en docenten in het onderwijs is dit helaas het geval. Vaker dan in de andere sectoren is er in het onderwijs sprake van burn-out klachten. Burn-out klachten komen in het voortzet onderwijs (22,3%) vaker voor dan in de andere onderwijssectoren (18,6%) en overige sectoren (13,6%). De nieuwste cijfers bevestigen dit helaas weer (Trouw, 31 januari 2019). Het aantal werknemers met burn-outklachten steeg van 11% in 2007, naar 16% in 2017. Wie gevoelig is voor burn-outklachten, kan volgens het rapport van TNO, in samenwerking met onder meer het RIVM en het CBS, beter niet werken in de horeca, de gezondheisszorg, en jawel: het onderwijs.

Maar er zijn nog zoveel meer mensen die geen burn-out klachten hebben, maar wel last hebben van werkstress, die er tegenaan zitten. 67% van de werknemers vindt dat aanvullende maatregelen tegen werkdruk en of werkstress nodig zijn. In vergelijking met overige sectoren (40%) is dat veel.

In het onderwijs ligt het accent op veel werk en extra hard werken.  In de overige sectoren ligt het accent juist op snel moeten werken. Meer dan in overige sectoren zijn werknemers in het onderwijs emotioneel betrokken en vinden zij het werk emotioneel veeleisend. Maar als je last hebt van werkstress, of misschien wel tegen een burn-out zit, hoe herken je dat dan?

Dit zijn cijfers uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2015, toegespitst op het Voortgezet Onderwijs. 
Gecombineerd met cijfers uit 2019, van het TNO, in samenwerking met RIVM en het CBS. 

Wat zijn de symptomen?

  • Je hebt geen zin meer om naar je werk te gaan.
  • Je ziet er tegenop om weer les te geven aan je klassen.
  • Je bent nerveus als de klas voor de deur staat.
  • Eind augustus denk je: straks moet ik weer, maar over acht weken heb ik herfstvakantie.

 

Training of Coaching

Bij Van Kampen Training en Coaching kun je terecht voor:

  • Maatwerktrainingen voor docenten, mentoren, teams of leidinggevenden op het gebied van communicatie, werkstress, oplossingsgericht werk en nlp.
  • Coachingstrajecten voor docenten en leidinggevenden met werkstress, die tegen een burn-out zitten, die aanlopen tegen communicatieproblemen, die loopbaanvraagstukken hebben, etc.
  • Wil je een onafhankelijke meedenker, die meedenkt met schoolbeleid, missie, visie, inzetten van de nieuwste inzichten op het gebied van communicatie en het erbij betrekken van de meerdere breinen?

 

Schrijf je NU in voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Inschrijven

 

 

Van Kampen Training en Coaching en het Onderwijs

Als geen ander kent Van Kampen Training en Coaching het onderwijs. Ik weet van binnenuit hoe hard er gewerkt wordt door leerkrachten en docenten om het beste uit de leerlingen te halen. Ik ben ervan overtuigd dat de leerkrachten en docenten op alle scholen bereid zijn alles op alles te zetten. Niet altijd slaagt de missie om het beste uit de leerlingen te halen. Soms is er hulp nodig van buitenaf. Soms werkt het beter om op andere manieren te communiceren met leerlingen en ouders.

De concepten mBIT, Oplossingsgericht Werk, Effectief Communiceren en NLP, Systemisch Werk, zijn heel goed bruikbaar in het onderwijs. Met mijn ruime ervaring in de praktijk van het onderwijs geef ik coaching en training, die niet louter theoretisch blijft, maar die heel praktisch kan worden toegepast in het werk. Dit geldt zowel voor de coaching van leerlingen, als voor de training van docenten.